De piramiden van Gizeh

28 oktober 2023 - Cairo, Egypte

paardrijden bij piramidesbedoeïen en kamelenFeluka, Rick en Margret2 piramides

De stad en het verkeer
Deze gehele dag stond in het teken van de piramiden bezoeken. Wederom manoeuvreerde Mostafa ons handig door alle verkeer heen. Het is echt bijzonder hoe alles zo makkelijk en relaxt verloopt. Niemand wordt kwaad in het verkeer, er wordt heel gladjes ingevoegd. De claxon wordt weliswaar veel gebruikt, maar niet agressief. Vandaag reden wij bijvoorbeeld op de terugweg op een 7 baansweg! Eénrichtingsverkeer, andere kant minimaal 4 banen, maar wellicht ook meer. We hadden na afloop 130 kilometer gereden, zo vertelde Mostafa onder het eten. Cairo is immens groot, veel lawaai maar toch heel relaxt. 24/7 veel auto’s en treinverkeer. Openbaar vervoer is nog helaas niet ideaal, hoewel er wel een metrostation is. De metro schijnt wel rolstoeltoegankelijk te zijn. Niet uitgeprobeerd, met onze vriend Mostafa en indien nodig een taxi werkt veel handiger. Bovendien veel gezelliger, we komen ten slotte ook voor hem. Het is erg gezellig en hij is daarnaast ook nog een prima gids, weet onbeschrijfelijk veel.

De piramiden
Het was een lange weg er naar toe. Onderweg mooie dingen gezien, maar ook veel armoede, zwerfhonden, oude huizen waarvan de was buiten hangt. De piramiden zelf mochten we vanwege mijn rolstoel met de auto naar toe. Het is heel bijzonder om te zien. Hoe ze die blokken ooit gemaakt hebben. Het blijkt dat ze eerst een paar keer een kleiner proefmodel gemaakt hadden. Toen het uiteindelijk lukte, kwam de echte piramide, en uiteindelijk nog twee. Farao’s, de koningen, werden in 1 zo’n piramide begraven, samen met hun schatten. Ze gingen eerst naar hun laatste rustplek kijken, zien waar ze kwamen en de maat voor hun kist werd opgemeten. Ze kwamen nog een paar keer uiteindelijk terug daarvoor. Bij het graf in werden een soort vazen gezet, waarin de 4 organen zaten; hart (het gevoel), lever, longen en nieren. De hersenen waren in die tijd niet belangrijk, die gooide men weg. Wat dat toch voor een raar goedje was…
Dit alles heb ik van het één en ander gelezen, voornamelijk via Wilbur Smith, de vallei der koningen.

Na de piramiden gingen we er nog één bekijken, maar die was trapsgewijs opgebouwd. Men kon het destijds nog niet zo goed, en dit was ook een min of meer proefmodel. De trappenpiramide van Djoser in Saqqara, is gebouwd rond 2630 v. Chr.  en is de oudste piramide ter wereld. De weg terug zagen we een schilderachtig uitzicht van palmplantages. De dadels hingen in de bomen. We reden er doorheen op weg naar Cairo zelf. We waren moe, dorstig en hongerig. Dus een restaurant opgezocht, ditmaal een moderne waar een uitstekende bediening was. In Caïro is er werkelijk keus in overvloed. Opeens echter tegen 19.00 uur ging het licht uit. Mostafa verklaarde dat er een capaciteitsgebrek was en dat ieder district ongeveer een uur het licht uit had ’s avonds. Het bleek echter langer te zijn waardoor we besloten het toetje helaas over te slaan. We aren moe en gingen naar ‘huis’.

spinx en landschapPalmbomenplantagemargret met paardPaard van bovenafpiramide in handPalmbomenplantageMoskee op weg terug van piramides1 spinx

1. Ria Ambergen:
    29 oktober 2023
    Dag Margret ik denk dat jullie wel een hele mooie vakantie hebben. Het is ook een hele andere cultuur. Wat fijn dat jullie vriend Mostaf jullie overal naar toe brengt. Ja iemand van het land weet de mooie en interessante plekken. Mooie foto's. Ik denk dat je er wel een mooi digitaal boek van maakt. Nog een fijne tijd en straks een goede terugreis.
  2. Margret Ester-de Jong:
    30 oktober 2023
    Ja, het is een totaal andere cultuur die we door Mostafa leren kennen. We vallen van de ene verbazing in de andere. Het is echt prachtig. Ik probeer het weblog inderdaad zo goed mogelijk bij te houden, zodat we ook een mooie herinnering houden. Dank je wel Ria, nog 1 dag.
  3. Wisam:
    29 oktober 2023
    Hi, i think you are having a fantastic time! Yes Cairo is super busy city but its realy nice and you can find the vibe you want at anytime. Enjoy it
  4. Margret Ester-de Jong:
    30 oktober 2023
    Hi Wisam, yes it's amazing. So wonderfully.Every day brings new surprises. And our friend Mostafa is really great. Thanks to him we see the real Cairo. Thank, we have one last day to enjoy it.