Reisplanning Egypte 2023

15 oktober 2023 - Gramsbergen, Nederland

Het aftellen is begonnen, nog iets minder dan drie dagen en dan... op weg naar een totaal andere wereld, maar ook weer niet. Een Arabische wereld, maar mensen zijn mensen. Een andere taal, ander eten, ander landschap en heerlijk weer! We, Rick en Margret, verheugen ons erop, maar voordat het zover is en was, moest er heel wat voorbereid worden. De hele reis is compleet zelf geboekt. En dan blijkt dat er heel wat bij komt kijken.

Stap voor stap werd de reis uitgestippeld. Allereerst, naar welke plaatsen gaan we en wat nemen we mee. Nog niet zo eenvoudig. Naar wat discussie, googelen, telefoontjes en What's appjes, werd het Hurghada (Rrrarrrdagah in Arabic pronunciation) en Cairo. Beiden een week. Het hotel dat ons aansprak en een aantrekkelijke kwaliteit - prijs verhouding had was het Golden Beach Resort in het plaatsje El Gouna (Hurghada). De tweede week zouden we naar Cairo gaan. Mostafa, een vriend, zou ons welkom heten en ons daar op ons avontuur begeleiden.

Volgende stap was het boeken van het vliegtuig met rolstoel en handbike. Naar veel overwegingen, telefoontjes en nadenken, besloot ik om toch met de handmatige handbike te gaan. De elektrische handbike is moeilijk om als bagage mee te laten nemen in het vliegtuig. Er zijn allerlei restricties. De heenweg boeken ging heel makkelijk. Het werd Münster-Hurghada. Bij het boeken bleek er een mogelijkheid te zijn om aan te geven dat ik een rolstoel had en een handmatige handbike, de afmetingen en foto's heb ik gemaild. Paar dagen later kreeg ik een bevestiging. Ook een aangepaste hotelkamer boeken, ging nadat ik een email had gestuurd, zonder problemen. Een uiterst vriendelijke hotelmanager bood diverse opties aan, zodat ik een goede keuze kon maken.

Daarna de reis naar Cairo boeken. Tja, dát was niet zo makkelijk. Per vliegtuig bleek het onmogelijk. De inlandse vluchten vlogen allemaal met 'narrow body' vliegtuigen, waarbij ze het niet toestonden om een rolstoel in te checken. Diverse telefoontjes, zelfs door iemand uit Egypte, werden niet beantwoord. E-mailtjes werden genegeerd. Uiteindelijk besloten dat we voor een bustocht zouden gaan met een luxe bus.

En de laatste stap van onze uitgestippeld reis was het boeken van een return vlucht. We kwamen uit op Cairo-Düsseldorf. En vanuit Düsseldorf naar Münster met de NS Intercity. Zowel heen als terug zou onze dochter en schoonzoon ons wegbrengen c.q. ophalen. Geweldig! En nu maar hopen op niet of niet veel vertraging. De returnvlucht was ook nog niet zo makkelijk. Deze vliegtuigmaatschappij kende het fenomeen handbike niet. Het zou geboekt moeten worden onder sportequipment. Maar... als er maar 1 koffer meegenomen werd in het ruim, hoefde het sportequipment niet van te voren aangemeld te worden. Makkelijk zou je zo zeggen. Alles behalve waar. Het 'sportequipment', de handbike dus, moest in karton ingepakt worden. Hoe ga je dat in vredesnaam doen? En dan ook nog de iets afwijkende afmetingen. Pfff... Gelukkig was daar vriend Mostafa, die ons geruststelde en zei: 'geen zorgen, in de luchthaven pakken ze alles in, en iets afwijkends, dat is in Egypte geen probleem.' Een zucht van opluchting was het gevolg.

Alles gepland, de pret van het échte voorbereiden, inlezen én wat meer Arabisch leren (ken al wat) kon beginnnen.

documenten

1. Wisam:
    16 oktober 2023
    I hope you have a wonderful vacation
  2. Margret Ester-de Jong:
    17 oktober 2023
    Thanks Wisam! Almost so far for flying
  3. Marianne Timmerman:
    19 oktober 2023
    Al heel veel werk verzet. En nu kan jullie avontuur beginnen. Ik weet uit ervaring dat Egypte een prachtige ervaring is. Geniet ervan.
  4. Margret Ester-de Jong:
    21 oktober 2023
    Hoi Marianne, ja het was veel voorbereiding maar het is het waard. Nu zijn we aan het relaxen en voornamelijk water activiteiten, en iets cultuur snuiven. InCairo begint dat écht. Dank je.